fbpx

Rondane Fjellstue

Aktivitetsguide

Utsiktsbilde fra Rondane nasjonalpark.

Rondane er Norges eldste nasjonalpark, og et av landets mest populære reisemål. Nasjonalparken strekker seg over hele 963 km2, og byr på vakre naturopplevelser med sine imponerende fjelltopper – Hvorav ti rager over 2.000 moh.

Flere av rutene i nasjonalparken går på merkede stier, og det finnes stier for alle ferdighetsnivåer. Blant rutene du kan gå finer du Storronden (2.138 moh.) og Rondeslottet (2.178 moh.), Rondanes høyeste topp.

I Rondane kan du gå dagsturer med utgangspunkt fra Spranget, eller legge ut i fjellheimen over flere dager. Nasjonalparken er tettpakket med turmuligheter mellom vidder og fjell, så valget er ditt!

Opplev Rondane i sommer

Ranglarhø

Enkel topptur, også for de minste.

Fra toppen av Ranglarhø har du utmerket utsikt innover i nasjonalparken, samtidig som du får et godt overblikk av områdene rundt – Kanskje ser du Fjellstua også?

Det finnes flere måter å komme seg til toppen av Ranglarhø.
Følg bilveien fra Fjellstua, og gå inn forbi bommen ved Tjønnbakkvegen.
Herfra følger du veien videre, enten til Søla eller Indretjønn, og følger stiene opp på Fjellet.

Stigningen er moderat og stiene går på godt underlag. Setter du av 1,5 – 2 timer får du god tid til å nyte utsikten, og rekker tilbake til Fjellstua rundt lunsjtider.

Utsiktsbilde fra Ranglarhøe
Utsiktsbilde fra Kåsen

Kåsen – Vesleulfossen

Rondanes lengste fossefall

Med et fall på 180 meter er Vesleulfossen Rondanes lengste fossefall. Kåsen, på sin side, byr på fantastisk panoramautsikt over Rondane og Mysuseter.

Fra fjellstua følger du Ulvangsvegen videre til du kommer til elven Ula. Kryss broen over elven og følg Peer Gynt-stien én km, før du tar av til venstre for å komme opp på Kåsen.
Videre følger du den gule stien ned til utsiktspunktet ved Vesleulfossen.

Veien og stiene går på godt underlag, men det er tidvis bratt.

Brudesløret

Moderat tur med nydelig utsikt innover i nasjonalparken

Brudesløret i Rondane er én av åtte fosser i Norge som bærer dette navnet. Likevel, Rondanes versjon er trolig én av de vakreste.

Til Brudesløret kommer du på én av to måter, eller de kan kombineres til en rundtur:
Du kan gå videre oppover Ulvangsvegen fra Fjellstua, helt til du når elven Ula. Herfra følger du merket løype hele veien opp til Brudesløret (Storulvfossen).

Du kan også gå til parkeringsplassen på Spranget, for deretter å følge merket løype nord-vest mot Brudesløret (Storulfossen).

Bilde av Brudesløret, sett nedenfra
Utsiktsbilde innover mot Rondane Nasjonalpark

Trekanten

Langtur i hjertet av Rondane

Med fire-fem dager til rådighet kan du legge ut på langtur i hjertet av nasjonalparken, og oppleve nasjonalparkens største sammenhengende fjellparti.
Turen er på 60,5 kilometer, og egner seg for deg som er vant til å være i aktivitet.

Les mer om Trekanten her.

Sykkel, el-sykkel og kano

Andre måter å oppleve nasjonalparken

Fotturer i nasjonalparken er en fantastisk opplevelse, men iblant frister det heller å fylle dagen med noe annet.
Vi har kanoer, sykler og el-sykler til utlån for våre gjester, slik at du kan oppleve mest mulig når du er hos oss.

Om du ønsker å låne el-sykkel må disse bookes på forhånd.

Områdebilde av ankomstveien til Fjellstua.